Geschiedenis

In 1918 is Bernard Wempe begonnen met 2 paarden en 2 boerenwagens op de kerkweg 12 in Spaarnwoude.

2 augustus 1967

Het vrachtrijden is begonnen in 1921 en bestond hoofdzakelijk uit het vervoer van graan uit Haarlem naar maalderij de koningshoeve op de kerkweg 31 en in de zomer werd er veelal gras gemaaid, hij was de eerste in de omgeving die een maaimachine kocht. Naderhand werd het hooi verkocht aan stalhouders in Amsterdam en Haarlem en omgeving.

Bernard Wempe op de (veldmuis) in het land van Nico Captein

Na jaren met paard en wagen te hebben gewerkt werd de eerste vrachtauto aangeschaft een T-Ford met een laad vermogen van maar liefst 1,5 ton en een laadbak van 2,5m x 1,75m met oploop brug om ook vee te vervoeren.

Na loop van tijd in 1927 moest de T-Ford plaats maken voor een A-Ford met spaakwielen en een jaar later kocht hij een B-Ford met schijfwielen beide auto’s hadden een laadvermogen van circa 3 ton

Reo speedwagon.

Ondanks de crisis jaren van 1931 tot 1940 ruilde hij een Ford in voor een nieuwe Chevroletvrachtauto met afneembare veeschotten. In de oorlog’s jaren vervoerde hij ook kolen en riet voor de firma G.Molenaar uit Penningsveer.

Chervrolet Dump heeft bij ons gereden van 1948 tot 1951


Nadat de 2 zoons van Bernard Wempe,  Nicolaas en Bernard Wempe uit dienst waren werd de eenmanszaak omgezet in de Firma B. Wempe en Zonen. In vrij korte tijd kochten zei een Bedford en werd in de bedrijfs kleuren geschilderd door Joop van Assema (blauw met crème).



In 1974 is Bernard Wempe overleden op 82 jarige leeftijd. Hij is 56 jaar loonmaaier geweest.

In 1963 is Bernard Wempe jr bij Molenaar (de bielzenboer van Penningsveer) gaan werken en bleef Nico alleen over. later kocht hij een Mercedes frontstuur 312, in die tijd werd ook IJmond Transport opgericht, wij werden lid en zodoende konden wij mondjes maat op de Hoogovens rijden.

DAF 2000 foto gemaakt in oktober 1964

In 1979 Is zoon van Nico Wempe, Jan in dienst gekomen. Toen de Mercedes 312 aan het eind raakte, ruilde we die in voor een Daf 2000 DO met punt kap en kochten bij groenewegen in Etten Leur een 16 tons aanhanger, daar werd staal meegereden van de hoogovens naar het zuiden van het land en konden terug cement laden voor diverse bouwmaterialenhandelaren in de buurt van Noord Holland.

Scania met kraan en afzetinstallatie gekocht in 1980

In die tijd reed Jan Wempe voornamelijk bij mesthandel C. Kroon in Amsterdam.

in 1988 wisten opa Nico en zoon Jan een  braak liggen stuk grond te kopen van Stapel en  Polderman op de lageweg in Spaarndam en werd er een garage gebouwd, een jaar later bouwde hij er een huis bij met inpandig kantoor.

Vandaar regelde Jan al het transport en in 2005 werd er een kantoor aan de loods gebouwd.

Nico Wempe werd in 1979 eigenaar van het bedrijf en is blijven rijden totdat hij 62 was en met de VUT mocht, hij is wel nog jaren actief binnen het bedrijf gebleven onder andere in de garage.

In de loop der jaren zijn er heel wat vrachtauto’s gekomen en gegaan